Způsob zapojení učitelů a dalších zaměstnanců škol
Do dotazníkového šetření i následující skupinové práce se zapojilo celkem 245 učitelů, 74 ostatních pedagogických pracovníků (družina, asistent pedagoga, speciální pedagog…) a 90 nepedagogických pracovníků (administrativa, provoz, jídelna…). Za každou z těchto tří skupin zaměstnanců škol byla sestavena SWOT analýza – výsledné SWOT analýzy byly prakticky shodné a lišily se jen v detailech. Například nepedagogové nehodnotili nijak práci s žáky, nevyjadřovali se k výuce jako takové. Neobsahovaly však žádný rozpor nebo názorový nesoulad, proto je uvedena souhrnná SWOT analýza základních škol MČ Prahy 5 z pohledu všech zaměstnanců škol.
SWOT analýza základních škol MČ Praha 5 z pohledu učitelů a dalších zaměstnanců škol
Silné stránky
Vztah k vlastní škole a žákům
Vedení školy
Materiální vybavení školy
Ztotožnění s vizí/směřováním školy Vztahy s kolegy ze školy, atmosféra ve škole
Svoboda ve způsobu práce
|
Slabé stránky
Nedostatečné prostorové zázemí škol
Systém hodnocení práce
Koordinace a plánování činností ve škole
Školní jídelny
|
Příležitosti
Lepší spolupráce se školskými poradenskými zařízeními
Podpora spolupráce a profesního růstu
Více spolupráce a komunikace s aktéry mimo školu i ve škole
Realizace projektů s podporou EU
|
Hrozby
Skladba pedagogického sboru
Nízká prestiž učitelského povolání ve společnosti „Problémoví“ žáci a „problémoví“ rodiče
Bezpečnost
Přetíženost učitelů
Nedostatek financí ve škole
Nevhodně nastavená inkluze |
Z uvedené SWOT analýzy vyplývají pro zřizovatele především následující možné kroky a doporučení:
• zachovat stávající podporu školám v oblasti vybavenosti,
• průběžně realizovat vznik nových sportovišť a udržovat ta stávající,
• při rekonstrukcích školských objektů dbát na odpovídající zázemí školních družin, odborných učeben a zázemí pro zaměstnance,
• vybudovat další bezbariérové přístupy do škol,
• zdůrazňovat důležitost stanovení a komunikace vize a směřování školy, podporovat ředitele v zapojování všech zaměstnanců do tvorby vizí a plánů škol (a to včetně ostatních pedagogů a nepedagogů),
• podpořit ředitele tak, aby měli časovou kapacitu na realizaci pravidelného hodnocení práce učitelů,
• podpořit spolupráci veřejnosti a místních komunit se školami,
• zachovat současný servis administrace EU projektů pro školy,
• po ukončení EU projektů začít přímo podporovat další vzdělávání učitelů,
• podporovat sdílení zkušeností učitelů napříč školami,
• zachovat nadstandardní podporu úvazků pro nepedagogické pracovníky.