Mateřské školy

Souhrnný dokument SWOT analýza mateřských škol MČ Praha 5 je ke stažení zde:
STÁHNOUT DOKUMENT SWOT ANALÝZA MATEŘSKÝCH ŠKOL MČ PRAHA 5

Náhled na výstupy za jednotlivé skupiny

Silné a slabé stránky mateřských škol MČ Praha 5 z pohledu rodičů

Silné stránky

Informovanost o dění v MŠ

  • aktuální webové stránky
  • dobrá informovanost o akcích školy a dění v MŠ

Zázemí a vybavení MŠ

  • dopravní dostupnost
  • výzdoba a příjemné prostředí MŠ
  • vybavení tříd, hygienické podmínky

Výchova a vzdělávání (oblasti, kde přínos školy byl hodnocen jako nejlepší

  • rozvoj slušného jednání
  • rozvoj smyslu pro dodržování pravidel
  • rozvoj etických hodnot a morálních postojů

Klima MŠ

  • bezpečné a nestresující prostředí
  • dobrý vztah k učitelům a respekt k nim
  • dobré a kamarádské vztahy ve třídě
  • možnost zapojení do dění ve třídě
  • spokojenost se vztahy a atmosférou ve škole

Směřování a vedení školy

  • spokojenost se směřováním MŠ a jejími cíli
  • prezentace na veřejnosti
  • vedení MŠ a jeho přístup k rodičům
  • škola splňuje očekávání
  • rodiče by doporučili školu známým
Slabé stránky

Nedostatečná informovanost

  • o pokrocích či obtížích dítěte
  • o vizi a směřování školy
  • zastaralé webové stránky
  • nízká účast na schůzkách

 

Výchova a vzdělávání (oblasti, kde přínos školy byl hodnocen jako nejslabší)

  • dostupnost podpůrných pedagogických profesí – např. školní psycholog
  • řešení problémů v chování
  • budování zdravé sebedůvěry

 

Nedostatečná úroveň některých doplňkových aktivit

Většina opatření navazujících na uvedené silné a slabé stránky je v tomto případě plně v kompetenci jednotlivých MŠ (vedení MŠ). Možnosti realizace závisí na konkrétní situaci a souvislostech na dané MŠ, zřizovatel je však připraven poskytnout součinnost kdekoliv to bude možné.

Konkrétní možná opatřeni mohou být například:
• zvýšit povědomí o koncepci MŠ a cílech MŠ,
• více využívat web jako zdroj informací, reagovat na podněty na něm,
• podporovat zdravou sebedůvěru dětí,
• zvýšit nabídku doplňkových aktivit,
• větší zapojení rodičů do mimoškolních aktivit.

SWOT analýza mateřských škol MČ Praha 5 z pohledu učitelů a dalších zaměstnanců škol

Nevhodně nastavená inkluze

  • přibývající počet integrovaných dětí a dětí s OMJ v přeplněných třídách
Silné stránky 

Vztah k vlastní MŠ a dětem

  • učitelé i ostatní pedagogové jsou rádi se svými dětmi a práce je baví
  • zaměstnanci jsou rádi, že pracují právě na jejich MŠ
  • učitelé předávají dětem to, co pro ně bude v životě užitečné

Vedení školy

  • vztahy a komunikace s vedením MŠ
  • podpora zavádění nových trendů
  • podpora dalšího vzdělávání
  • kompetentní a schopné vedení

Materiální vybavení MŠ

  • výukové pomůcky
  • využití techniky

Ztotožnění s vizí/směřováním školy

Vztahy s kolegy ze školy, atmosféra ve škole

  • vzájemná podpora a spolupráce
  • předávání zkušeností
  • přátelská atmosféra
  • příjemné prostředí školy

Svoboda ve způsobu práce

  • vedení vzdělávání
  • střídání metod během práce/li>

Spolupráce a otevřená komunikace s rodiči

Slabé stránky 

Nedostatečné prostorové zázemí MŠ

  • prostory pro venkovní aktivity
  • zázemí pro zaměstnance
  • vysoký počet dětí ve třídách
  • chybí bezbariérovost

 

Systém hodnocení práce

  • nepravidelné hodnocení
  • hodnocení nemá motivační charakter
  • nedůsledné dodržování nastavených pravidel

 

Nedostatečná komunikace s rodiči s odlišným mateřským jazykem
 

Stravování

  • velké rozdíly mezi MŠ
  • nedostatečné hodnocení se týká zejména kvality a pestrosti jídla

 

Na MŠ s více odloučenými pracovišti se častěji vyskytovalo

  • obtížnější komunikace s vedením
  • nejasné rozdělení úkolů
Příležitosti

 

Lepší spolupráce se školskými poradenskými zařízeními

  • žáci se SVP
  • děti cizinců

Podpora spolupráce a profesního růstu

  • kvalita a množství vzdělávacích akcí
  • vzájemné hospitace
  • nastavení systému pravidelného a motivujícího hodnocení

Více spolupráce a komunikace s aktéry mimo školu i ve škole

  • místní komunita
  • rodiče
  • další organizace
  • jednotlivé skupiny zaměstnanců školy mezi sebou
  • možnost zapojení do zlepšení jídelníčku

Realizace projektů s podporou EU

  • sdílení zkušeností mezi školami
  • zahraniční spolupráce
  • šablony – personální podpora
Hrozby 

Skladba pedagogického sboru

  • málo nových kvalifikovaných uchazečů
  • stáří pedagogického sboru

„Problémoví“ žáci a „problémoví“ rodiče

  • pozdní příchody dětí
  • nemocné děti v kolektivu
  • nerespektování pravidel ze strany rodičů i dětí
  • nepřipravenost dětí na vstup do MŠ

Přetíženost učitelů

  • rozsáhlá administrativa
  • hrozící vyhoření

Nedostatek financí ve škole

  • na platy a odměny zaměstnanců
  • na vybavení škol

Nízká prestiž nepedagogických pozic

Z uvedené SWOT analýzy vyplývají pro zřizovatele především následující možné kroky a doporučení:
• zachovat stávající podporu školám v oblasti vybavenosti,
• průběžně realizovat rozšíření a inovaci venkovních prostor a udržovat ta stávající,
• při rekonstrukcích školských objektů dbát na odpovídající zázemí pro zaměstnance,
• vybudovat další bezbariérové přístupy do MŠ,
• zdůrazňovat úlohu ředitele v zapojování všech zaměstnanců (pedagogů i nepedagogů) do tvorby vizí a plánů škol, komunikovat s nimi nejen směřování školy, ale i plnění stanovených cílů,
• podpořit ředitele tak, aby měli časovou kapacitu na realizaci pravidelného hodnocení práce učitelů,
• podpořit spolupráci veřejnosti a místních komunit se školami,
• zachovat současný servis administrace EU projektů pro školy,
• po ukončení EU projektů začít přímo podporovat další vzdělávání učitelů,
• podporovat sdílení zkušeností učitelů napříč školami,
• zachovat nadstandardní finanční podporu úvazků pro nepedagogické pracovníky (ulehčení administrativní zátěže).

SWOT analýza mateřských škol MČ Praha 5 z pohledu vedení škol

Spolupráce s ostatními partnery

  • spolupráce a otevřená komunikace s rodiči
  • prezentace školy na veřejnosti
  • inovace webových stránek
  • spolupráce s dalšími partnery a subjekty (knihovna, HZS, SPC, PPP atd.)
Silné stránky

Lokalita MŠ

  • dopravní dostupnost a poloha MŠ
  • prostředí a zahrada kolem budovy MŠ

 

Vzdělávací program

  • atraktivní/moderní vzdělávací koncept/program
  • zaměření na integraci a multikulturu
  • zapojení se do projektů
  • nadstandardní nabídka aktivit a zájmové činnosti

 

Vybavení MŠ

  • kvalitní materiální a technické vybavení

 

Pozitivní klima ve škole

  • bezpečné sociální prostředí
  • pozitivní pracovní klima

 

Personál

  • kvalitní a kvalifikovaný personál
  • stabilní pracovní kolektiv
  • vzájemná spolupráce a sdílení zkušeností

 

Spolupráce s ostatními partnery

  • dobré vztahy se zřizovatelem
  • vstřícný přístup a otevřená komunikace s rodiči
Slabé stránky

Vysoký počet dětí ve třídách

Personál

  • vysoký věkový průměr personálu
  • nízká informační a technologická gramotnost zaměstnanců
  • častá fluktuace zaměstnanců
  • neochota změnit zažité stereotypy
  • nedostatečná komunikace mezi personálem (zejm. v MŠ s více pracovišti)
  • nízké zapojení personálu do rozvoje MŠ

Prostory a vybavení školy

  • nedostatečné prostory pro zázemí zaměstnanců
  • chybí bezbariérovost – nedostatečné podmínky pro integraci
  • nedostatečné zabezpečení budovy
  • pomalé odstraňování závad a oprav (interiéry i exteriéry)
  • málo místa na parkování
Příležitosti

Zapojení MŠ do projektů

  • OP VVV, EVVVO, mezinárodní spolupráce

Vzdělávání / výchova

  • multikulturní a inkluzivní vzdělávání
  • moderní trendy a metody ve výchovně vzdělávacím procesu
  • podpora dětí s OMJ a dětí nadaných
  • využití okolí MŠ k edukaci (historické památky, muzea, knihovny atd.)

Zlepšení materiálního vybavení

  • vybavení ICT technikou
  • rekonstrukce polytechnické nebo enviromentální učebny
  • revitalizace zahrad s novými polytechnickými prvky

Další vzdělávání

  • profesionální a osobnostní rozvoj všech zaměstnanců
  • sdílení dobré praxe mezi školami
Hrozby

Personál / zaměstnanci

  • nízká prestiž učitelů ve společnosti
  • nedostatek mladých kvalifikovaných pedagogů i nepedagogického personálu
  • nedostatečné finanční ohodnocení všech zaměstnanců, převážně nepedagogů

Přetíženost zaměstnanců

  • nadměrná administrativní zátěž
  • zodpovědnost za vše
  • časté změny v legislativě
  • syndrom vyhoření zaměstnanců
  • nárůst dětí s podpůrnými opatřeními (SVP a OMJ)

Někteří rodiče (zákonní zástupci)

  • nepřiměřená očekávání a nerespektování pravidel MŠ
  • volná výchova bez pravidel v rodinách
  • vodění nemocných dětí do MŠ

Jedná se o velmi podobnou SWOT jako u zaměstnanců škol. Můžeme tedy prohlásit, že vnímání škol ze strany vedení škol je téměř shodné s tím, jak vnímají školy pedagogové a ostatní pracovníci škol.

Pohled zřizovatele

Z uvedené SWOT analýzy vyplývají pro zřizovatele především následující možné kroky a doporučení:
• sestavit vizi rozvoje mateřských škol MČ Praha 5, včetně konkrétních plánů a opatření k jejímu naplnění; vizi dobře komunikovat tak, aby došlo k jejímu přijetí všemi skupinami a zajištění její stability a dlouhodobosti,
• podporovat zlepšení koncepční a analytické práce ředitelů škol,
• podporovat spolupráci škol a dalších organizací / místních komunit,
• pokračovat v podpoře materiálního vybavení MŠ,
• v oblasti administrativy jsou bohužel možnosti zřizovatele na její redukci velmi omezené – v drtivé většině zřizovatel pouze předává směrem ke školám požadavky nadřízených orgánů – MČ Praha 5 přispívá na navýšení úvazku nepedagogických pracovníků (které MŠ mohou využít právě na administrativu),
• podporovat právní a odbornou pomoc školám,
• projednat zlepšení dopravní obslužnosti a parkování s odborem dopravy.