Souhrnný dokument SWOT analýza základních škol MČ Praha 5 je ke stažení zde:
STÁHNOUT DOKUMENT SWOT ANALÝZA ZÁKLADNÍCH ŠKOL MČ PRAHA 5
Náhled na výstupy za jednotlivé skupiny
Silné a slabé stránky základních škol MČ Praha 5 z pohledu rodičů
Silné stránky
Informovanost o dění ve škole
Zázemí a vybavení školy
Výuka (oblasti, kde přínos školy byl hodnocen jako nejlepší
Výchova (oblasti, kde přínos školy byl hodnocen jako nejlepší)
Klima školy
Zapojení rodičů
Směřování a vedení školy
|
Slabé stránky
Nedostatečné prostorové zázemí a vybavení škol
Výuka (oblasti, kde přínos školy byl hodnocen jako nejslabší)
Výchova (oblasti, kde přínos školy byl hodnocen jako nejslabší)
Stravování
Zapojení rodičů
|
Většina opatření navazujících na uvedené silné a slabé stránky je v tomto případě plně v kompetenci jednotlivých škol (vedení škol). Možnosti realizace závisí na konkrétní situaci a souvislostech na dané škole, zřizovatel je však připraven poskytnout součinnost kdekoliv to bude možné.
Konkrétní možná opatřeni mohou být například:
• zvýšit povědomí o koncepci školy a cílech školy, vytvořit profil žáka – absolventa školy,
• více využívat web jako zdroj informací, reagovat na podněty na něm,
• zlepšit vybavení jídelny,
• zaměřit se na výuku v oblastech, které jsou hodnoceny negativně,
• zvýšit nabídku volitelných předmětů,
• školní klub,
• podpora schopnosti si uvědomit silné a slabé stránky a podpora zdravé sebedůvěry,
• zvýšit podíl rodičů na činnosti poradních orgánů a rodičovských iniciativ,
• větší zapojení rodičů do mimoškolních aktivit,
• zlepšit úroveň stravování a dodržovat zásady zdravé výživy.
Silné a slabé stránky základních škol MČ Praha 5 z pohledů žáků
Silné stránky
Výuka
Jasná a srozumitelná pravidla
Kolektiv
Vztahy s učiteli
Jasný postup v případě pocitu ohrožení |
Slabé stránky
Výuka
Prostory školy
Učitelé
Školní jídelny
Někteří „problémoví“ spolužáci |
Zohlednění výstupů za cílovou skupinu žáků je, stejně jako u skupiny rodičů, ze své podstaty zejména na školách. Ze strany zřizovatele je možné realizovat například tyto kroky:
• projednat s řediteli škol možnosti zřízení školních klubů,
• realizovat smysluplné návrhů žáků k vylepšení prostředí škol,
• podporovat pořizování moderních školních pomůcek, vznik polytechnických dílen
• (např. vybavit školy 3D tiskárnami),
• podporovat příklady dobrých, úspěšných aktivit žáků, rozšiřovat nabídku volnočasových aktivit.
SWOT analýza základních škol MČ Praha 5 z pohledu učitelů a dalších zaměstnanců škol
Silné stránky
Vztah k vlastní škole a žákům
Vedení školy
Materiální vybavení školy
Ztotožnění s vizí/směřováním školy Vztahy s kolegy ze školy, atmosféra ve škole
Svoboda ve způsobu práce
|
Slabé stránky
Nedostatečné prostorové zázemí škol
Systém hodnocení práce
Koordinace a plánování činností ve škole
Školní jídelny
|
Příležitosti
Lepší spolupráce se školskými poradenskými zařízeními
Podpora spolupráce a profesního růstu
Více spolupráce a komunikace s aktéry mimo školu i ve škole
Realizace projektů s podporou EU
|
Hrozby
Skladba pedagogického sboru
Nízká prestiž učitelského povolání ve společnosti „Problémoví“ žáci a „problémoví“ rodiče
Bezpečnost
Přetíženost učitelů
Nedostatek financí ve škole
Nevhodně nastavená inkluze |
Z uvedené SWOT analýzy vyplývají pro zřizovatele především následující možné kroky a doporučení:
• zachovat stávající podporu školám v oblasti vybavenosti,
• průběžně realizovat vznik nových sportovišť a udržovat ta stávající,
• při rekonstrukcích školských objektů dbát na odpovídající zázemí školních družin, odborných učeben a zázemí pro zaměstnance,
• vybudovat další bezbariérové přístupy do škol,
• zdůrazňovat důležitost stanovení a komunikace vize a směřování školy, podporovat ředitele v zapojování všech zaměstnanců do tvorby vizí a plánů škol (a to včetně ostatních pedagogů a nepedagogů),
• podpořit ředitele tak, aby měli časovou kapacitu na realizaci pravidelného hodnocení práce učitelů,
• podpořit spolupráci veřejnosti a místních komunit se školami,
• zachovat současný servis administrace EU projektů pro školy,
• po ukončení EU projektů začít přímo podporovat další vzdělávání učitelů,
• podporovat sdílení zkušeností učitelů napříč školami,
• zachovat nadstandardní podporu úvazků pro nepedagogické pracovníky.
SWOT analýza základních škol MČ Praha 5 z pohledu vedení škol
Silné stránky
Pozitivní klima ve škole
Pedagogický sbor
Spolupráce a komunikace s rodiči
|
Slabé stránky
Nedostatečné prostorové zázemí škol Nedostatečný počet zaměstnanců
Školní jídelny
Slabá prezentace škol směrem k veřejnosti Nedostatečné podmínky k realizaci inkluze
|
Příležitosti
Granty, projekty, rozvojové programy Podpora pedagogů
Více spolupráce a komunikace s aktéry mimo školu i ve škole
Efektivnější využití současných prostor
|
Hrozby
Nadměrná administrativa Nedostatek zaměstnanců škol
Inkluze
Někteří rodiče (zákonní zástupci)
|
Jedná se o velmi podobnou SWOT jako u zaměstnanců škol. Můžeme tedy prohlásit, že vnímání škol ze strany vedení škol je téměř shodné s tím, jak vnímají školy pedagogové a ostatní pracovníci škol.
SWOT analýza základních škol MČ Praha 5 z pohledu zástupců zřizovatele
Silné stránky
Komunikace a spolupráce
Síť škol
Dostatečná a systematická finanční podpora školám ze strany zřizovatele
Adekvátní kritéria pro výběr ředitelů škol Funkčnost školských rad |
Slabé stránky
Vize a plány
Nedostatečné kapacitní/prostorové zázemí škol
Nedostatečné vybavení IT technikou Nedostatečné využití moderních prvků ve výuce |
Příležitosti
Práce s řediteli škol
Podpora vzdělávání pedagogů Plné využití potenciálu školských rad Zapojení rodičů a místní komunity |
Hrozby
Bezpečnost v okolí škol, a to i v době mimo vyučování Zhoršující se dopravní situace a nedostupnost parkování Nedostatečná kapacita škol
Nedostatek kvalitních pedagogů a ředitelů
Zvyšující se nároky na administrativu |
Z uvedené SWOT analýzy vyplývají pro zřizovatele především následující možné kroky a doporučení:
• sestavit vizi rozvoje základních škol Prahy 5, včetně konkrétních plánů a opatření k jejímu naplnění; vizi dobře komunikovat tak, aby došlo k jejímu přijetí všemi skupinami a zajištění její stability a dlouhodobosti,
• podporovat zlepšení koncepční a analytické práce ředitelů škol,
• lépe využít potenciálu školských rad – pravidelná účast zástupců zřizovatele na jednání školských rad, lepší informovanost členů školských rad a lepší komunikace ze strany zřizovatele,
• podporovat spolupráci škol a dalších organizací / místních komunit,
• pokračovat v podpoře materiálního vybavení škol,
• v oblasti administrativy jsou bohužel možnosti zřizovatele na její redukci velmi omezené – v drtivé většině zřizovatel pouze předává směrem ke školám požadavky nadřízených orgánů – MČ Praha 5 přispívá na navýšení úvazku nepedagogických pracovníků (právě na administrativu),
• projednat zlepšení dopravní obslužnosti a parkování budou prostřednictvím odboru školství projednávány s odborem dopravy.
—
Kromě uvedeného se prakticky u všech skupin poměrně silně vyskytuje téma školních jídelen. Tato oblast v průměru patří k těm hůře hodnoceným– zároveň je to ale oblast s největšími rozdíly hodnocení mezi různými školami. Tedy na některých školách je školní jídelna hodnocena velmi dobře, u některých naopak velmi špatně – tak velký rozdíl se neprojevil v žádné jiné oblasti.
Při úvahách o možném zlepšení situace je potřeba brát do úvahy východiska, která bohužel ve většině případů značně limitují možnosti změn:
• legislativní omezení (normy, spotřební koš),
• prostorová a kapacitní omezení (některé školy jsou např. závislé na dovozu jídla),
• finanční omezení.
Významným faktorem je samozřejmě i různorodost stravovacích návyků (a tedy i preferencí) v jednotlivých rodinách a z toho vyplývající různá očekávání jednotlivých strávníků (případně rodičů). I přesto byly identifikovány možnosti jak pohled na stravování ve školních jídelnách zlepšit:
• vzájemná inspirace mezi školami (zejména tam, kde hodnocení bylo pozitivní),
• zaměření se na kulturu stravování a prostředí jídelny,
• otevřeně s komunikovat téma školních jídelen, věnovat čas diskusi.