Vedení škol

Způsob zapojení vedení škol

Vedení jednotlivých škol sestavilo vlastní SWOT analýzu ke své škole. Za celou Prahu 5 tedy bylo k dispozici celkem 13 SWOT analýz vedení škol – za každou školu jedna. V níže uvedené SWOT analýze jsou uvedeny pouze body, kde došlo ke shodě u výrazné většiny škol. Velké rozdíly byly například v hodnocení okolí a dostupnosti škol (v závislosti na konkrétní poloze školy). S lokalitou v některých případech velmi souvisí i vnímání škol ze strany veřejnosti (nicméně toto se neprojevilo jako většinové téma). Rozdílné bylo též hodnocení s ohledem na velikost školy (velká instituce vs. malá „rodinná“ škola).

 

SWOT analýza základních škol MČ Praha 5 z pohledu vedení škol

Silné stránky

Pozitivní klima ve škole

  • dobrá atmosféra
  • příjemné prostředí
  • otevřenost škol

 

Pedagogický sbor

  • převaha kvalitní a kvalifikovaných pedagogů
  • dobrá vzájemná spolupráce pedagogů
  • podpora účasti na dalším vzdělávání

 

Spolupráce a komunikace s rodiči

  • zapojení rodičů do vzdělávacího procesu a aktivit škol
Slabé stránky

Nedostatečné prostorové zázemí škol

Nedostatečný počet zaměstnanců

  • nedostatek pedagogických i nepedagogických zaměstnanci
  • nedostatek nastupujících absolventů

Školní jídelny

  • nedostatečné prostory a vybavení
  • stísněnost
  • nemožnost vlastního stravování

Slabá prezentace škol směrem k veřejnosti

Nedostatečné podmínky k realizaci inkluze

  • prostorové
  • personální
Příležitosti

Granty, projekty, rozvojové programy

Podpora pedagogů

  • využití dalšího vzdělávání

Více spolupráce a komunikace s aktéry mimo školu i ve škole

  • místní komunita
  • rodiče
  • další organizace
  • jednotlivé skupiny zaměstnanců školy mezi sebou

Efektivnější využití současných prostor

  • možnosti stavebních úprav
  • vybudování nových prostor
  • týká se venkovních i vnitřních prostor
Hrozby

Nadměrná administrativa

Nedostatek zaměstnanců škol

  • nedostatek kvalitních uchazečů o zaměstnání (platí pro pedagogické i nepedagogické pracovníky)
  • odchody (fluktuace zaměstnanců)
  • stárnoucí pedagogický sbor

Inkluze

  • nepřipravenost škol a pedagogů, nárůst žáků s podpůrnými opatřeními (hlavně vyššího stupně)

Někteří rodiče (zákonní zástupci)

  • nevhodné zásahy do pedagogické práce
  • arogantní jednání

Jedná se o velmi podobnou SWOT jako u zaměstnanců škol. Můžeme tedy prohlásit, že vnímání škol ze strany vedení škol je téměř shodné s tím, jak vnímají školy pedagogové a ostatní pracovníci škol.

 

Sekce pro ředitele škol (neveřejná)