Souhrnný dokument SWOT analýza mateřských škol MČ Praha 5 je ke stažení zde:
STÁHNOUT DOKUMENT SWOT ANALÝZA MATEŘSKÝCH ŠKOL MČ PRAHA 5
Náhled na výstupy za jednotlivé skupiny
Silné a slabé stránky mateřských škol MČ Praha 5 z pohledu rodičů
Silné stránky
Informovanost o dění v MŠ
Zázemí a vybavení MŠ
Výchova a vzdělávání (oblasti, kde přínos školy byl hodnocen jako nejlepší
Klima MŠ
Směřování a vedení školy
|
Slabé stránky
Nedostatečná informovanost
Výchova a vzdělávání (oblasti, kde přínos školy byl hodnocen jako nejslabší)
Nedostatečná úroveň některých doplňkových aktivit |
Většina opatření navazujících na uvedené silné a slabé stránky je v tomto případě plně v kompetenci jednotlivých MŠ (vedení MŠ). Možnosti realizace závisí na konkrétní situaci a souvislostech na dané MŠ, zřizovatel je však připraven poskytnout součinnost kdekoliv to bude možné.
Konkrétní možná opatřeni mohou být například:
• zvýšit povědomí o koncepci MŠ a cílech MŠ,
• více využívat web jako zdroj informací, reagovat na podněty na něm,
• podporovat zdravou sebedůvěru dětí,
• zvýšit nabídku doplňkových aktivit,
• větší zapojení rodičů do mimoškolních aktivit.
SWOT analýza mateřských škol MČ Praha 5 z pohledu učitelů a dalších zaměstnanců škol
Silné stránky
Vztah k vlastní MŠ a dětem
Vedení školy
Materiální vybavení MŠ
Ztotožnění s vizí/směřováním školy Vztahy s kolegy ze školy, atmosféra ve škole
Svoboda ve způsobu práce
Spolupráce a otevřená komunikace s rodiči |
Slabé stránky
Nedostatečné prostorové zázemí MŠ
Systém hodnocení práce
Nedostatečná komunikace s rodiči s odlišným mateřským jazykem Stravování
Na MŠ s více odloučenými pracovišti se častěji vyskytovalo
|
Příležitosti
Lepší spolupráce se školskými poradenskými zařízeními
Podpora spolupráce a profesního růstu
Více spolupráce a komunikace s aktéry mimo školu i ve škole
Realizace projektů s podporou EU
|
Hrozby
Skladba pedagogického sboru
„Problémoví“ žáci a „problémoví“ rodiče
Přetíženost učitelů
Nedostatek financí ve škole
Nízká prestiž nepedagogických pozic |
Z uvedené SWOT analýzy vyplývají pro zřizovatele především následující možné kroky a doporučení:
• zachovat stávající podporu školám v oblasti vybavenosti,
• průběžně realizovat rozšíření a inovaci venkovních prostor a udržovat ta stávající,
• při rekonstrukcích školských objektů dbát na odpovídající zázemí pro zaměstnance,
• vybudovat další bezbariérové přístupy do MŠ,
• zdůrazňovat úlohu ředitele v zapojování všech zaměstnanců (pedagogů i nepedagogů) do tvorby vizí a plánů škol, komunikovat s nimi nejen směřování školy, ale i plnění stanovených cílů,
• podpořit ředitele tak, aby měli časovou kapacitu na realizaci pravidelného hodnocení práce učitelů,
• podpořit spolupráci veřejnosti a místních komunit se školami,
• zachovat současný servis administrace EU projektů pro školy,
• po ukončení EU projektů začít přímo podporovat další vzdělávání učitelů,
• podporovat sdílení zkušeností učitelů napříč školami,
• zachovat nadstandardní finanční podporu úvazků pro nepedagogické pracovníky (ulehčení administrativní zátěže).
SWOT analýza mateřských škol MČ Praha 5 z pohledu vedení škol
Silné stránky
Lokalita MŠ
Vzdělávací program
Vybavení MŠ
Pozitivní klima ve škole
Personál
Spolupráce s ostatními partnery
|
Slabé stránky
Vysoký počet dětí ve třídách Personál
Prostory a vybavení školy
|
Příležitosti
Zapojení MŠ do projektů
Vzdělávání / výchova
Zlepšení materiálního vybavení
Další vzdělávání
|
Hrozby
Personál / zaměstnanci
Přetíženost zaměstnanců
Někteří rodiče (zákonní zástupci)
|
Jedná se o velmi podobnou SWOT jako u zaměstnanců škol. Můžeme tedy prohlásit, že vnímání škol ze strany vedení škol je téměř shodné s tím, jak vnímají školy pedagogové a ostatní pracovníci škol.
Pohled zřizovatele
Z uvedené SWOT analýzy vyplývají pro zřizovatele především následující možné kroky a doporučení:
• sestavit vizi rozvoje mateřských škol MČ Praha 5, včetně konkrétních plánů a opatření k jejímu naplnění; vizi dobře komunikovat tak, aby došlo k jejímu přijetí všemi skupinami a zajištění její stability a dlouhodobosti,
• podporovat zlepšení koncepční a analytické práce ředitelů škol,
• podporovat spolupráci škol a dalších organizací / místních komunit,
• pokračovat v podpoře materiálního vybavení MŠ,
• v oblasti administrativy jsou bohužel možnosti zřizovatele na její redukci velmi omezené – v drtivé většině zřizovatel pouze předává směrem ke školám požadavky nadřízených orgánů – MČ Praha 5 přispívá na navýšení úvazku nepedagogických pracovníků (které MŠ mohou využít právě na administrativu),
• podporovat právní a odbornou pomoc školám,
• projednat zlepšení dopravní obslužnosti a parkování s odborem dopravy.