Učitelé a další zaměstnanci škol

Způsob zapojení učitelů a dalších zaměstnanců škol

Do dotazníkového šetření i následující skupinové práce se zapojilo celkem 245 učitelů, 74 ostatních pedagogických pracovníků (družina, asistent pedagoga, speciální pedagog…) a 90 nepedagogických pracovníků (administrativa, provoz, jídelna…). Za každou z těchto tří skupin zaměstnanců škol byla sestavena SWOT analýza – výsledné SWOT analýzy byly prakticky shodné a lišily se jen v detailech. Například nepedagogové nehodnotili nijak práci s žáky, nevyjadřovali se k výuce jako takové. Neobsahovaly však žádný rozpor nebo názorový nesoulad, proto je uvedena souhrnná SWOT analýza základních škol MČ Prahy 5 z pohledu všech zaměstnanců škol.

 

SWOT analýza základních škol MČ Praha 5 z pohledu učitelů a dalších zaměstnanců škol

Silné stránky 

Vztah k vlastní škole a žákům

  • učitelé i ostatní pedagogové jsou rádi se svými žáky a vyučování je baví
  • zaměstnanci jsou rádi, že pracují právě na jejich škole

Vedení školy

  • vztahy a komunikace s vedením škol
  • ředitel jako dobrý leader

Materiální vybavení školy

  • výukové pomůcky
  • využití techniky

Ztotožnění s vizí/směřováním školy

Vztahy s kolegy ze školy, atmosféra ve škole

  • vzájemná podpora a spolupráce
  • předávání zkušeností
  • přátelská atmosféra
  • příjemné prostředí školy

Svoboda ve způsobu práce

  • vedení výuky
  • další pracovní úkoly
Slabé stránky 

Nedostatečné prostorové zázemí škol

  • nejvíce venkovní sportoviště
  • na mnoha školách i odborné učebny, prostory pro družiny, běžnou výuku i zázemí zaměstnanců
  • chybí bezbariérovost

 

Systém hodnocení práce

  • nepravidelné hodnocení
  • hodnocení nemá motivační charakter

 

Koordinace a plánování činností ve škole

  • učitelé nejsou dostatečně zapojeni do procesu řízení a rozvoje školy
  • nepromyšlenost a neefektivita

 

Školní jídelny

  • velké rozdíly mezi školami
  • nedostatečné hodnocení se týká jak kvality jídla, tak i prostředí jídelen
Příležitosti

 

Lepší spolupráce se školskými poradenskými zařízeními

  • žáci se SVP
  • nadaní žáci
  • děti cizinců

Podpora spolupráce a profesního růstu

  • kvalita a množství vzdělávacích akcí
  • individuální i týmové vzdělávání
  • vzájemné hospitace
  • nové trendy ve vzdělávání, moderní výuka

Více spolupráce a komunikace s aktéry mimo školu i ve škole

  • místní komunita
  • rodiče
  • další organizace
  • jednotlivé skupiny zaměstnanců školy mezi sebou

Realizace projektů s podporou EU

  • sdílení zkušeností mezi školami
  • zahraniční spolupráce
  • šablony – personální podpora
Hrozby 

Skladba pedagogického sboru

  • nedostatek kvalifikovaných pracovníků
  • stáří pedagogického sboru

Nízká prestiž učitelského povolání ve společnosti

„Problémoví“ žáci a „problémoví“ rodiče

  • učitel/škola nemá nástroj pro práci s žáky/rodiči, kteří výrazně narušují jejich práci

Bezpečnost

  • zhoršující se dopravní situace v okolí škol
  • zabezpečení škol
  • úrazy

Přetíženost učitelů

  • rozsáhlý/zahlcený ŠVP
  • rozsáhlá administrativa
  • nadměrné povinnosti mimo výuku
  • hrozící vyhoření

Nedostatek financí ve škole

  • na platy a odměny zaměstnanců
  • na vybavení škol

Nevhodně nastavená inkluze

Z uvedené SWOT analýzy vyplývají pro zřizovatele především následující možné kroky a doporučení:
• zachovat stávající podporu školám v oblasti vybavenosti,
• průběžně realizovat vznik nových sportovišť a udržovat ta stávající,
• při rekonstrukcích školských objektů dbát na odpovídající zázemí školních družin, odborných učeben a zázemí pro zaměstnance,
• vybudovat další bezbariérové přístupy do škol,
• zdůrazňovat důležitost stanovení a komunikace vize a směřování školy, podporovat ředitele v zapojování všech zaměstnanců do tvorby vizí a plánů škol (a to včetně ostatních pedagogů a nepedagogů),
• podpořit ředitele tak, aby měli časovou kapacitu na realizaci pravidelného hodnocení práce učitelů,
• podpořit spolupráci veřejnosti a místních komunit se školami,
• zachovat současný servis administrace EU projektů pro školy,
• po ukončení EU projektů začít přímo podporovat další vzdělávání učitelů,
• podporovat sdílení zkušeností učitelů napříč školami,
• zachovat nadstandardní podporu úvazků pro nepedagogické pracovníky.