Způsob zapojení zřizovatele
Jako zástupci zřizovatele byli zapojeni zastupitelé, z nichž většina zároveň působí ve školských radách škol MČ Praha 5. Dotazník pro tuto skupinu respondentů byl zaměřený obecně na celkovou situaci škol Prahy 5, na rozdíl od ostatních skupin se tak nevztahoval ke konkrétní škole. Dotazník obsahoval jak uzavřené otázky, tak i otevřené s volným polem na odpovědi. Dotazník vyplnilo celkem 21 zastupitelů. Obdobným způsobem byli zapojeni také vedoucí pracovníci Odboru školství.
SWOT analýza základních škol MČ Praha 5 z pohledu zástupců zřizovtele
Silné stránky
Komunikace a spolupráce
Síť škol
Dostatečná a systematická finanční podpora školám ze strany zřizovatele
Adekvátní kritéria pro výběr ředitelů škol Funkčnost školských rad |
Slabé stránky
Vize a plány
Nedostatečné kapacitní/prostorové zázemí škol
Nedostatečné vybavení IT technikou Nedostatečné využití moderních prvků ve výuce |
Příležitosti
Práce s řediteli škol
Podpora vzdělávání pedagogů Plné využití potenciálu školských rad Zapojení rodičů a místní komunity |
Hrozby
Bezpečnost v okolí škol, a to i v době mimo vyučování Zhoršující se dopravní situace a nedostupnost parkování Nedostatečná kapacita škol
Nedostatek kvalitních pedagogů a ředitelů
Zvyšující se nároky na administrativu |
Z uvedené SWOT analýzy vyplývají pro zřizovatele především následující možné kroky a doporučení:
• sestavit vizi rozvoje základních škol Prahy 5, včetně konkrétních plánů a opatření k jejímu naplnění; vizi dobře komunikovat tak, aby došlo k jejímu přijetí všemi skupinami a zajištění její stability a dlouhodobosti,
• podporovat zlepšení koncepční a analytické práce ředitelů škol,
• lépe využít potenciálu školských rad – pravidelná účast zástupců zřizovatele na jednání školských rad, lepší informovanost členů školských rad a lepší komunikace ze strany zřizovatele,
• podporovat spolupráci škol a dalších organizací / místních komunit,
• pokračovat v podpoře materiálního vybavení škol,
• v oblasti administrativy jsou bohužel možnosti zřizovatele na její redukci velmi omezené – v drtivé většině zřizovatel pouze předává směrem ke školám požadavky nadřízených orgánů – MČ Praha 5 přispívá na navýšení úvazku nepedagogických pracovníků (právě na administrativu),
• projednat zlepšení dopravní obslužnosti a parkování budou prostřednictvím odboru školství projednávány s odborem dopravy.
—
Kromě uvedeného se prakticky u všech skupin poměrně silně vyskytuje téma školních jídelen. Tato oblast v průměru patří k těm hůře hodnoceným– zároveň je to ale oblast s největšími rozdíly hodnocení mezi různými školami. Tedy na některých školách je školní jídelna hodnocena velmi dobře, u některých naopak velmi špatně – tak velký rozdíl se neprojevil v žádné jiné oblasti.
Při úvahách o možném zlepšení situace je potřeba brát do úvahy východiska, která bohužel ve většině případů značně limitují možnosti změn:
• legislativní omezení (normy, spotřební koš),
• prostorová a kapacitní omezení (některé školy jsou např. závislé na dovozu jídla),
• finanční omezení.
Významným faktorem je samozřejmě i různorodost stravovacích návyků (a tedy i preferencí) v jednotlivých rodinách a z toho vyplývající různá očekávání jednotlivých strávníků (případně rodičů). I přesto byly identifikovány možnosti jak pohled na stravování ve školních jídelnách zlepšit:
• vzájemná inspirace mezi školami (zejména tam, kde hodnocení bylo pozitivní),
• zaměření se na kulturu stravování a prostředí jídelny,
• otevřeně s komunikovat téma školních jídelen, věnovat čas diskusi.